torsdag

Tekniken - din följeslagare i vardagen

Är det med stolthet i blicken du överräcker handscannnern till kassörskan efter att du använt Ica:s självscanningssystem? Lämnar du sedan affären och känner segerns ljuva sötma? Yes, jag klarade av att scanna mina varor alldeles själv! Det var inte så farligt som jag trodde.
Eller känner du skräck inför ord som Internetbanken och elektronisk faktura? Självklart skulle du inte erkänna att du känner så när du träffar andra människor. Nej, då är det bättre att skydda sig bakom ord som "Vart är samhället på väg om man kan göra allt på datorn och aldrig behöver möta en levande människa mer? 
 Eller är du den som ivrigt öppnar upp den nyinköpta grejen, men direkt lägger undan manualen utan att ens öppna den? Det här är inget svårt. Känns det som ett stort nederlag när du senare inser att du faktiskt behöver läsa den?

Jag vet att ni alla finns, jag har representanter från er alla i min egen vän-krets. Själv anser jag mig tillhöra den senast nämnda gruppen. Jag har alltid varit tekniskt intresserad. Det är inte så att jag känner behov av att ha de senaste prylarna. Inte heller de dyraste grejorna, men jag har lätt att anamma den senaste tekniken.
Jag använder med glädje mitt mobila bredband för att surfa på nätet och jag använder både Facebook och denna blogg för kontakt med människor. Jag ser helt enkelt tekniken som ett hjälpmedel i många avseenden. Jag tycker det är roligt och jag ser det som att jag får tillfälle att träffa  människor som jag säkert aldrig annars skulle få tillfälle att lära känna. Jag anser att jag sparar en hel del pengar genom att använda Internetbanken för att betala mina räkningar, då jag slipper att rulla in på banken och få betala 50 kr extra  / betalad avi. Dessutom får jag bättre översikt över min ekonomi genom att jag via nätet direkt ser överföringar och transaktioner.

För dig som lider av teknik-fobi kan nog samhällets tekniska utveckling ses som en organism som växer sig större och breder ut sig mer och mer på alla fronter. Visst du har rätt, tekniken har sin baksida. Vi har väll alla någon gång fått höra att "vi har just nu tekniska problem och ber dig därför återkomma..."
Och tänk om ditt batteri i telefonen tar slut just som du ska visa upp din sms-biljett för tågvärden! :=)

Samhället har sakta låtit sig invaggas i en ibland falsk trygghetskänsla allt eftersom ny teknik har introducerats. Men den har också givit oss nya möjligheter att arbeta och träffas, oberoende av om vi befinner på helt skilda håll.
Och mobilsamtalet som din granne på bussen sitter och har just nu... visst är tanken svindlande att just det samtalet flyger runt som små osynliga radiovågor kring dig?

Jag vill avslutningsvis ge ett tröstande ord till dig som känner att du tillhör den grupp människor som känner sig osäker på all den nya tekniken:

Känn dig stolt nästa gång Windows Vista talar om för dig att ett allvarligt fel av typen 389 har uppstått. Du har ju undvikit 388 andra möjliga sätt att krascha din dator på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar