fredag

Digital tv-fiaskot fortsätter?

Kommer ni ihåg? Den 6e november 2006 hade man nått den sista etappen i digitaliseringen för tv:s utsändlningar och man släckte det analoga tv-nätet över Öland. Det lovades att det skulle bli så bra. Bättre bild-fler kanaler. Vad som dock inte talades så högt om var att en hel del personer var tvungna att, förutom inköp av digitalbox, också var tvungna att skaffa ny tvantenn för att boxarna skulle kunna ta in den nya signalen. Jag var en av dessa som detta drabbade. Jag skaffade mig den nya sortens antenn och fick springa runt i jakt efter bra signalstyrka. Till sist så upptäckte jag att det bästa var att helt sonika skicka ut antennen genom fönstret!

Det var många, både ölänningarna själva och personer som kom och besökte vår ö som upplevde problem.
Camping-entusiasterna fick ofta nöja sig med SVT 1.
För att inte tala om de stackarna som befann sig på den norra delen av vår ö! De hade än värre än vi.
Nu funkar det dock någorlunda, men det tog faktiskt några år.

Nu kommer nästa stora chock för oss öbor med tvinnehav: Om man önskar att ta emot Hd-sändningar via marknätet så finns det risk för att man kommer att behöva sätta upp de där gamla antennerna som vi alla slängde 2006! Det är tydligen så att det är platsbrist i etern, så de gamla signalerna måste väckas upp igen.

Jag tar mig själv som exempel för att förtydliga: Jag använder mig av Boxers utbud. Jag har varit nöjd med det i många år. Nu när hela Sverige digitaliserats så går dock tv-tekniken i rasande fart. Detta har gjort att vi med boxrar och tv-apparater som inte kan ta emot dessa högupplösta sändningar, helt enkelt har förlorat kanaler. Boxer har nu till en början valt att lägga Animal Planet helt i hd-nätet. Jag kan alltså inte längre se på den kanalen. Om jag inte byter både tv och boxer-utrustning och letar upp min gamla tvantenn igen då vill säga. Fler sådana kanal-byten är att vänta.

Jag är förvisso för att tekniken går framåt, men tänk på alla oss som helt enkelt inte har råd att följa med i svängarna. Vad blir alternativen för oss?

1 kommentar: