fredag

Tekniken har kommit för att... stanna???

Samhället utvecklas hela tiden, i takt (och otakt) med den nya tekniken. Mer och mer tjänster ska numer utföras via internet. Man kan beställa varor, betala räkningar och sköta kontakt med myndigheter, släkt och vänner via World Wide Web.
Jag kommer själv i håg hur det var då man gick i skolan och de hade fått internet i dator-salarna. Då menar jag modemuppkoppling. Av skolans 25 datorer var det en dator som hade modemuppkoppling. Jag minns att jag tyckte det var jättespännande att surfa. Samtidigt skaffade jag mig min första epost-adress. På den tiden var Hotmail den dominerande domänen för epost.

På slutet av 90-talet och början av 2000-talet började bredbandsboomen få rejäl fart. Snart var internet i var mans hem. Med Ölands stora turism så började öns båda kommuner med en gemensam satsning på trådlöst nätverk som skulle täcka hela ön. Eller rättare sagt, det var Regionförbundet Kalmar län som gav bolaget Antenit i uppdrag att förse oss med uppkoppling. Men leveransdatoumet flyttades ständigt fram och snart hade alla inblandade tröttnat. Det hela slutade med att de kommunerna stämde företaget. Så... inget trådlöst internet alltså.

Nu däremot har mobiloperatörerna fått upp ögonen för det här med mobilt bredband. Här på södra sidan av Öland kan man surfa i relativt snabba hastigheter. Jag själv har erfarenhet av mobilt bredband från Telia, Tre och Telenor. I många år var jag kund hos Tre, men har nyligen sagt upp mig då jag märkt av en markant skillnad på hastighet i nätet, jämföresevis med hur det var för ett halvår sen. Då kunde jag surfa i hastighet upp till 3 mb/sek, vilket var tillräckligt för att se på exempelvis svtplay. Men nu har det alltså blivit sämre Operatören hinner helt enkelt inte med att utöka resurserna i nätet.
Därför har jag nu valt ett nät som antagligen inte har lika hög belastning - nämligen Telenor. Det funkar än så länge bra.

Problemet med dagens mobila nät, det så kallade 3g-nätet att det samlas både datatrafik (alltså internet) och röstsamtal i samma del av nätet så att säga. Det blir helt enkelt "trångt". vilket ger sämre hastigheter. Dessutom har de flesta operatörerna en begränsning på hur mycket du får ladda ner per månad innan din hastighet stryps.
Nu satsar dock alla de stora operatörerna på "den nya generationens mobila bredband", 4g. Det nätet är dedikerat enbart åt internettrafik. Öland ska vara en av de ställen i Sverige som ska få 4g-nätet först i år.
I det nya 4g kan du surfa i betydligt snabbare hastigheter än dagens 3g. Återstår bara att se om prisbilden sjunker på den sortens teknik. Nu för tiden får du betala ungefär 199 kr för bredband i 3g-nätet, men cirka 500-600 kr / mån för att få surfa i 4g.


Nedan ser du tidningen Mobils täckningstest 2010 bland annat över alla mobila bredband.
Klicka på bilden för att få den i läsbar storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar