fredag

Vintern var lång

Nu äntligen försvinner snön så sakteliga utanför mitt fönster och jag börjar åter ana gräsmattans gröna färg.
Jag börjar redan känna årets första aning av våren, då jag sitter i köksfönstret och låter solen skina in Denna vinter var lång. Den började en hel månad för tidigt och snön har legat kvar sen den kom i november förra året. Vi har läst ord som "Kaos-väder" och "Extremkyla".
Mycket problem har det varit. Snövallar nästan upp till telefonstolparna på sina ställen, blank-is och snöyra. Och som ni vet så behöver det inte komma så mycket snö här på ön för att det ska bli fullständigt igensnöat.
Kalmarradions Trafik och Service har närmast jobbat övertid för att då ut meddelanden som berättat om inställda skolskjutsar, bussar och bilar i diket och alla de mindre vägar som blivit avstända på grund av all snö.
Minns ni förresten översvämningen i centrala Färjestaden?
Eller isbollarna som föll i Ottenby? De som blev en riks-nyhet och som gjorde att folk vallfärdade till Ottenby för att kolla på ?













För min egna del så kan jag uttrycka det värsta med denna vinter i 3 ord: Bilproblem, kramper och strömavbrott.
 Det blev mer eller mindre en vana att varje morgon kolla på ute-termometern. Visade den mer än -5 grader kallt så visste jag att min bil inte skulle starta utan startkablar den dagen. Så många svordomar över detta blev det. Och att försöka ta sig fram i rullstol i stället var bara att glömma. Att snösäsongen börjat en månad för tidigt blev ganska snabbt tydligt då snön på oplogade vägar och trottoarer växte sig större och större.
Många bubbelbad och varmbad har det också blivit för att kramperna i benen ska minska.

Jag tror också på fullt allvar att E-on har försökt att slå någon form av världsrekord i antal strömavbrott. När strömmen kommit tillbaka och man äntligen klarat av att ställa om alla klockor, så försvann strömmen igen.

Många hundra värmeljus har brunnit upp och det har blivit många koppar varm choklad med skummad mjölk och kardemumma. Så visst, vintern har haft nåt positivt med sig också!

1 kommentar: