måndag

Ölandsvals - dikt av Nils Ferlin

På Solens och Vindarnas ö,
i lä för en brusande sjö
där måsarna fiska
och vågorna viska,
där möttes vi två
i en grön berså.
Ska redan jag vinka adjö
till dej och till Öarnas ö!

Du gråter väl inte min hjärtevän,
när du vet att jag strax är tillbaka igen!

Re´n i maj
min kavaj
ska jag tvätta så fin
som man kan det med terpentin
Handklaver tar jag ner
och små visor av Taube
en garderob!

För det finns inte något som fäster alls
och går upp mot en liten semestervals
i ljummande fläkter från glittrande sjö
på Solens och Vindarnas ö.

Till solens och Vindarnas ö,
där hagtornet blänker som snö,
kring stigar och alvar,
och kossor och kalvar,
dit far jag igen
till min hjärtevän!
Må gärna vi glida åstad
mot höst och mot fallande blad,
ty hösten och vintern förgår så lätt
och sen köper jag genast en tågbiljett!
Re´n i maj...

5 kommentarer:

  1. sv: Hehe blev det hårt i helgen =)

    SvaraRadera
  2. sv: haha okej uschdå :o men sommaren är fin :D

    SvaraRadera
  3. Den dikten är så fin.

    Mvh Linda

    SvaraRadera
  4. De är 0ve Engström som har tonsatt Nils Ferlins Öladsvals. Den finns på Spotify.

    SvaraRadera