torsdag

Ölandskillen lider av Okunskap??

Jag hade en spännande diskussion med en vän idag där vi kom in på ett ämne som jag inte har någon egen erfarenhet av: Mellanösterns levnadssätt och vanor.

Min ståndpunkt i samtalet var att där förekommer förtryck av kvinnor och förlegade synsätt. Men visst, jag erkände också att jag inte har mer än den fakta som ges mig via media. Genom detta har jag ju bildat mig min egna uppfattning. Men visst, allt utvecklas ju. Ofta till det bättre.

Min vän kunde värdera vårt samtalsämne på ett helt annat vis. Detta på grund av att han levt många år i områden där jag menar att detta förtryck än i dag existerar. Ganska snabbt in i diskussionen så märkte jag att jag helt enkelt led av okunskap.För att ni läsare ska få en uppfattning om hur jag kände ska ni nu få en liknelse:
  Jag är passagerare ombord på ett flygplan på väg in i dåligt väder med hård blåst och minimal sikt.
Min enda tanke är : Det här klarar vi aldrig, vi kommer störta nu.
Piloten däremot har större kunskap om sitt plan och känner det på ett helt annat vis än jag som bara ser flygplanskropp och vingar. Han känner sig trygg för han vet vad planet klarar för påfrestningar genom att han vet planets vikt, bränslemängd och han vet också på vilken höjd vi flyger och hur lång tid en eventuell nödlandning skulle ta.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, genom kunskap kan man alltså finna trygghet. Så var nyfiken och känn vilja att få kunskap så kommer du växa och bli starkare eftersom du känner dig trygg :=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar